Ana Menü Yan Menü İçerik

BOY UZAMASI VE BESLENME

Geri Dön

Bebek ve çocukların olarak fiziksel gelişimi değerlendirilirken  en önemli kıstaslardan bir tanesi de boy uzamasıdır. Bebekliğin ve çocukluğun aralıksız bir gelişim dönemi olduğu düşünüldüğünde boy uzaması konusunda yaşıtlarının ortalamasına göre yavaş kalan çocuklar için ailelerin çeşitli konularda önlem alması gerekir. Boy uzaması konusunda genetik özelliklerin önemi bilinmekle beraber beslenme alışkanlıkları bebek ve çocuklarda boy uzamasını nihai olarak belirleyen faktördür.

Eğer bebek ve çocuklar yeterli ve doğru bir beslenme alışkanlığı edinirlerse ailelerinden gelen genetik özellikler ne olursa olsun ortalama ve ortalamanın üstünde boy uzunluğuna sahip olabilir. Yani kalıtımsal özelliklerin boy uzamasında bir sınır olduğunu söyleyemeyiz. Kalıtımsal özellikler çocuğun boyu söz konusu olduğunda sınırdan ziyade bu hususta ne kadar dikkat edilmesi gerektiğini gösteren bir ölçüttür. Genetik yatkınlığa göre çocukların beslenme alışkanlıklarına dikkat etmek önemlidir. Ailesinde uzun boylu fertlerin çoğunlukta olduğu bir çocuk tüm genetik materyaline rağmen eğer doğru biçimde beslenmiyorsa yaşıtlarına göre kısa kalabilir. Aynı biçimde kısa boylu kişilerden oluşan bir aileden gelen çocuk eğer doğru ve dikkatli bir beslenme alışkanlığı kazandırılırsa yaşıtlarından sağlıklı bir şekilde daha uzun olabilir. Bu yüzden boy uzamasında beslenme alışkanlığı birinci etkendir.

Boy uzaması için beslenme alışkanlıklarının düzenlenmesinin önemi ortada. Peki ne şekilde bir beslenme düzeni benimsenmelidir? Uzmanların bu konuda belirttikleri görüşler belirli noktalarda mutabıktır. Öncelikli olarak öğün atlanmaması ve çocuğun üç öğünü de sağlıklı ve verimli bir şekilde değerlendirmesi gerekir.

Öğünler arasında öncelikli olarak kahvaltının yeri gelir. Kahvaltı herkesin bildiği üzere günün gerçekten de en önemli öğünüdür. Çocuklar kahvaltıda iştahsızlık yaşıyorsa bile aileler çocuklara kahvaltının önemini ve onların gelişimini nasıl etkilediğini izah ederek bu konuda çocuğun inadını kırabilirler. Kahvaltıda seçilecek yemeklerin özellikle kalsiyum yönünden zengin besinler olmasına dikkat edilmelidir. Boy uzamasını etkileyen önemli etkenlerden bir tanesi de yeterli kalsiyum takviyesinde yatar. Bu nedenle çocukların süt ve süt ürünlerinden yapılmış kalsiyum bakımından zengin besinleri kahvaltı sofrasına koyması gerekir.

Öğlen yemeği için de çocuğun 2-3 saati aşmamak kaydıyla aç oturmasında fayda vardır. Böylece çocuklar öğle yemeğinden en yüksek düzeyde verimi alabilirler. Yine burada gazlı içeceklerden kaçınmak önemlidir. Gazlı içeçeklerin kalsiyumun kemiklere oturmasını engelleyen bir yapısı vardır. Bu nedenle özellikle okul çağındaki çocukların gazlı içeceklerden kaçınması gerekir.

Akşam yemeğinde de çocukların yemeklerinin çeşitlendirilmesi çok önemlidir. Çünkü yemeklerde çeşitlilik sağlanırsa çocuğun farklı mineral ve vitaminleri de yemeklerden elde etmesi mümkün olur. Ayrıca yemek çeşitliliği çocuğun lezzet algısını da zenginleştirecektir.

Özetle hayatın özellikle ilk dört yılında çocukların besin alışkanlığının oturtulması gerekir. Besin alışkanlığı oturtulduğu ölçüde başarılı bir gelişimden söz edilebilir. Bu noktada büyüme hormonu eksikliğinden şüphelenen aileler dilerlerse bu konuda uzmanlara başvurabilirler. Büyüme hormonu eksikliğinden sıkıntı yaşayan çocuklar için devlet bu tedaviyi ücretsiz olarak karşılamaktadır.